Hírek Zeneiskolai hírek

A zenei nevelés fontos

Meglepő eredményekkel zárult a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának és Neveléstudományi Intézetének kutatása. Bebizonyosodott, hogy a kisgyermekkorban elkezdett zenei nevelés számos más területen is a gyerekek előnyére válik. A kísérleti óvodás csoporttal a Látható Hangok nevű fejlesztőprogramot követve dolgoztak. Négy hónap elteltével egyértelműen javult a gyerekek zenei észlelése a kontrollcsoporthoz képest. A kutatók, dr. Janurik Márta és dr. Józsa Krisztián arra is keresték a választ, hogy fejleszthető-e ilyen kis korban a zenei hangokkal összefüggő fogalmi gondolkodás, például a halk-hangos, mély-magas hangok közötti különbségtétel. A válasz egyértelműen igen, a kísérletben résztvevő gyerekek több mint háromszor annyit fejlődtek ezen a téren, mint a kontrollcsoport tagjai.

A kísérlet során DIFER-tesztekkel vizsgáltak különböző, az eredményes iskolai tanuláshoz elengedhetetlen alapkészségeket is. Ilyen például a beszédhang-hallás, vagy bizonyos elemi gondolkodási készségek, amelyek fejlettsége nélkül elképzelhetetlen a tanító szavainak megértése. Úgy alakult, hogy a véletlenszerűen kiválasztott kísérleti csoport tagjai ezeken a területeken az elemi számolást kivéve jelentős mértékben el voltak maradva a kontrollcsoporthoz képest. Négy hónap elteltével azonban valamennyi készséget tekintve utolérték a kontrollcsoportot. Janurik Márta, az egyetem Zeneművészeti Karának docense szerint összességében kétszer nagyobb, jelentős fejlődés figyelhető meg. Emellett a kutatók az elsajátítási motiváció változását, a kisgyermekkori tanulás szinte kizárólagos belső hajtóerejét is vizsgálták. A zenei fejlesztésben résztvevő gyerekek a tanulás iránt is motiváltabbá váltak, az utóméréskor a tanulást kísérő elsajátítási öröm szignifikáns növekedése volt megfigyelhető.

A Látható Hangok nevű fejlesztőprogramot dr. Antal-Lundström Ilona zenepedagógus, kutató dolgozta ki. Célja a kisgyermekek hallásának finomítása, a zenei hangok észlelésének, ezen keresztül a beszédészlelésnek a fejlesztése. Szintén a program része a hangok vizuális leképezése, a hangok ábrázolásának elsajátítása. A gyerekek megtanulnak képet kapcsolni a hangokhoz, és látható módon „elhelyezni” őket a papíron. Ezeket a képességeket hasznosítani tudják az iskolában is, például amikor olvasni, írni vagy kottázni tanulnak. Antal-Lundström Ilona tapasztalatai szerint a szegedi komplex kutatás a témában világviszonylatban is egyedülálló. A kutató a fejlesztőprogram minden foglalkozásához külön feladatlapot dolgozott ki. A Svédországban már kipróbált módszer minden jel szerint hazánkban is működne. (forrás: FIDELIO)